Πολιτική | ΣΕΛΙΔΕΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ | hits: 786
Για το στυλ της συζήτησης
σημείωμα των Σ.Κ.
Πέμπ, 6 Δεκ 2007

Το παρακάτω σημείωμα δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο του 2007, στις Σ.Κ. με αφορμή ένα σχόλιο του Π.Μ. που αναφερόταν σε ένα κείμενο της κ. Μαρίας Σεφέρου. Λεπτομέρειες θα διαβάσετε πιό κάτω. Ο κ. Π.Μ. είχε ενοχληθεί από αυτό το σημείωμα και μου είχε ζητήσει να αποσύρω τα άρθρα του, που είχαν ήδη δημοσιευτεί. Θα μπορούσα, με την ευκαιρία της μεταφοράς της ύλης στο καινούριο σάιτ, να αποσύρω και αυτό το σημείωμα αλλά δεν θέλω να το κάνω γιατί θεωρώ το θέμα πολύ σημαντικό. Διαγράφω απλώς κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να οδηγήσει στον ίδιο τον κ. Π.Μ. ώστε να μην μπορεί να συνδεθεί το όνομά του με το παρόν σημείωμα.

(04/08/09 Κ.Π.)

 

Δημοσιεύεται σήμερα ένα σχόλιο του Π.Μ. (ένα κείμενο του οποίου με τίτλο: [...] έχει ήδη δημοσιευτεί στις Σ.Κ.) που λέει ότι το έγραψε ανταποκρινόμενος στην παρακάτω πρόσκλησή: «Προτείνω εντελώς φιλικά στην κ. Σεφέρου και σε όποιον άλλο αναγνώστη έχει την δυνατότητα να γράψει ένα ηλεκτρονικό κείμενο, να γράψει τις παρατηρήσεις του πάνω στα θεωρητικά ζητήματα που τίθενται σ' αυτά τα κείμενα». Αυτά τα κείμενα όμως δεν είναι το κείμενο της κ. Σεφέρου αλλά τα δικά μου κείμενα στα οποία υποστηρίζω ότι οι διαδικασίες εκλογής αρχηγού στο ΠΑΣΟΚ, σχετίζονται με την αθεράπευτη -- κατά την άποψή μου -- κρίση του εξουσιαστικού συστήματος. Αυτή η συζήτηση ομολογουμένως δεν είναι εύκολη και έτσι δεν μου κάνει εντύπωση ότι το σχόλιο του κ. Μ. δεν αγγίζει το θέμα που έθεσα.

Ο κ. Μ. αποφάσισε να σχολιάσει το κείμενο της κ. Σεφέρου. Καμιά αντίρρηση. Αυτό που κάνει όμως δεν είναι σχολιασμός των απόψεων της κ. Σεφέρου. Είναι μια, εντελώς άσχετη με τις απόψεις της, επίθεση στην ίδια. Προφανώς ο κ. Μ. δεν μπορεί να ξεχωρίσει την κριτική από την, αφ' υψηλού, καταδίκη των απόψεων με τις οποίες διαφωνεί. Αλλά εδώ δεν κάνει καν αυτό. Θεωρεί, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι η κ. Σεφέρου είναι "ανέντιμη", επειδή, παρόλο που, όπως ο ίδιος ο κ. Μ., "επωφελήθηκε" από την διαμονή της σε μια χώρα με "ελεύθερη οικονομία" υποτιμά την υπεροχή της! Δεν πρόκειται να σχολιάσω, σ' αυτό εδώ το σημείωμα, τα γραπτά του κ. Μ., θα το κάνω σε κάποιο άλλο κείμενο πιο συστηματικά. Θα επανέλθω όμως πιο κάτω στο συγκεκριμένο "επιχείρημα" για την "ανεντιμότητα" της κ. Σεφέρου.

Πρώτα όμως θέλω να διευκρινίσω ένα ζήτημα αρχής για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις: Αν ο κύριος Μ. ήθελε (για κάποιον εντελώς περίεργο λόγο) να υποστηρίξει ότι για να έχει η κ. Σεφέρου τις απόψεις που έχει, δεν είναι έντιμος άνθρωπος, είναι ελεύθερος να το υποστηρίξει. Αν η κ. Σεφέρου που θα είχε δεχτεί αυτή την κριτική θύμωνε, κακώς θα θύμωνε, γιατί έχει προειδοποιηθεί, όπως άλλωστε και ο κ. Μ., ότι στέλνοντάς μου το κείμενό της έχει αποδεχτεί το δικαίωμα των αναγνωστών αυτών των δικτυακών σελίδων να της κάνουν κριτική. Αναρωτιέμαι όμως ήδη γιατί ο κ. Μ. ενδιαφέρεται να φωνάζει για την ανεντιμότητα των άλλων, αντί να φροντίζει σιωπηρά για την δική του εντιμότητα. Αφού όμως το θεώρησε αναγκαίο να βάλει τις φωνές, θα έπρεπε να έχει την εντιμότητα (εδώ ταιριάζει η λέξη) να αναφερθεί στα κριτήρια με τα οποία κρίνει την εντιμότητα, καθώς και τον συγκεκριμένο κοινωνική αντίληψη από όπου αντλεί αυτά τα κριτήρια.

Όπως θα δει όποιος ενδιαφερθεί να διαβάσει το κείμενο του κ. Μ., πουθενά δεν εξηγεί σε ποια πολιτική άποψη (υπαρκτή η θεωρητική) εντάσσει τις απόψεις του, ούτε ποια ακριβώς είναι η άποψή του. Ίσως δεν ξέρει ούτε ο ίδιος, πράγμα φυσικό αφού η έλλειψη συνεκτικών θεωρητικών προσεγγίσεων στα θέματα που συζητιόνται είναι φαινόμενο της εποχής. Αυτό το φαινόμενο άλλωστε είναι και ο λόγος ύπαρξης των Σελίδων Κριτικής. Αλλά με όση επιείκεια πρέπει να αντιμετωπίζουμε την θεωρητική ανεπάρκεια έναντι των απαιτήσεων της εποχής, άλλο τόσο αυστηρά πρέπει να κρίνουμε την υποτίμηση και πολύ περισσότερο την αυθαιρεσία της καταδίκης των συνομιλητών μας.

Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου αριστερό και ο στόχος των Σελίδων Κριτικής είναι να υπηρετήσουν μια αριστερή πολιτική, που σήμερα είναι ανύπαρκτη. Πρέπει όμως να πω ορθά κοφτά, ότι εδώ είναι ευπρόσδεκτες όλες οι πολιτικές ιδέες συμπεριλαμβανομένων και των φασιστικών και των χριστιανικών και των συντηρητικών. Είναι ευπρόσδεκτη επίσης η κριτική όσο σκληρή και αν είναι, αρκεί να στρέφεται κατά των ιδεών όποιος κι αν τις έχει. Οι Σελίδων Κριτικής όμως δεν φιλοδοξούν να γίνουν ένας τόπος μαλλιοτραβήγματος μεταξύ αυθεντιών. Υπάρχουν πολλοί τόποι όπου όποιος θεωρεί τον εαυτό του αυθεντία μπορεί να διαπρέψει στο σπορ του μαλλιοτραβήγματος.

Τελειώνοντας θα γυρίσω στο επιχείρημα του κ. Μ. για την ανεντιμότητα της κ. Σεφέρου: « Θεωρώ ανέντιμο και εκ του πονηρού να πηγαίνει κανείς στο εξωτερικό, σε χώρες με ελεύθερη οικονομία για να καταρτιστεί καλύτερα, να μορφωθεί καλύτερα, να κερδίσει περισσότερα χρήματα και μετά να επιστρέφει στην Ελλάδα και να καταδικάζει το είδος της οικονομίας που είδε εκεί που ήταν, ανεμίζοντας ταυτόχρονα τα πτυχία και την εμπειρία που ακριβώς εκεί απέκτησε .» Το επιχείρημα αυτό είναι εντελώς για πέταμα για τον απλό λόγο δεν υπάρχει πια πουθενά στον κόσμο χώρα "μη ελεύθερης" οικονομίας. Δεν υπάρχει επομένως θέμα σύγκρισης της "ελεύθερης οικονομίας". Τα εκατομμύρια των ανθρώπων που σπουδάζουν σε μια άλλη χώρα απ' την δική τους, έφυγαν από μια χώρα την οποία η "ελεύθερη οικονομία" την έχει αφήσει αιώνες πίσω (κατά τον κ. Μ. τέτοια είναι η Ελλάδα) για να πάνε σε μια που "προόδευσε" απορροφώντας (κοντά σε πάμπολλα άλλα) τους εκλεκτούς των καθυστερημένων. Αν γι αυτή την απομύζηση ο κ. Μ. είναι ευγνώμων με γεια του και με χαρά του. Αλλά όχι και να θεωρήσουμε ανέντιμη την κ. Σεφέρου που δεν είναι ευγνώμων στην "ελεύθερη οικονομία" για την δυστυχία ότι δεν μπορούμε να διαπρέψουμε στον τόπο μας.